De eerste aantekening over muziek in de Calov-bijbel staat in het boek Exodus, h. 15:20... (Bij de boeken der Kronieken gaat het drie keer over de betekenis van de (kerk)muziek.
|
.. en Mirjam, de profetes (ze wordt profetes genoemd omdat ze ook vervuld was van de Heilige Geest, zoals deze lofzang laat zien), de zus van Aäron (ze wordt niet de zus van Mozes genoemd, maar eerder de zus van Aäron omdat Aäron de oudere broer was) , nam een pauken in haar hand en alle vrouwen gingen achter haar aan met pauken en dansen. *(Deze dansen die tot eer van God hun verlosser door Mirjam de profetes werden uitgevoerd, net zoals David de koning en profeet in het openbaar danste voor de ark van het verbond en deze - tegen de vrouw van de spot, Michal, - heeft verdedigd. [...] Maar hier begonnen Mirjam en de andere Israëlitische vrouwen geen nieuw lied te zingen, maar zongen mee met wat Mozes en de Israëlitische mannen hadden gezongen, als in een echo, zoals kan worden afgeleid uit het responsorium dat aan het begin van de lofzang klonk; en het moet een krachtige melodie zijn geweest, een machtige klank en weer-klank van deze twee koren zijn geweest, als daar zoveel honderdduizenden mannen en niet minder vrouwen en kinderen, samen hebben gezongen. Het is onwaarschijnlijk dat zo'n krachtig lied van vreugde ooit op aarde is gehoord, met uitzondering van de engelenzang bij de geboorte van de Messias, onze Heiland. |
COMMENTAAR/INTERPRETATIE; 'Erstes Vorspiel' kan op
verschillende manieren geïnterpreteerd worden: 'eerste 'voorbeeld'
(Vorspiel/Vorbild/Fürbild - als een van de termen die de 'typos'
aanduiden binnen Calovs typlogische hermeneutiek. Cf. de drie andere
annotaties over muziek) of 'eerste prelude' of
'eerste antifoon' (deze interpretatie wordt
gesuggereerd als men het Calov/Luther commentaar leest, waar de term
'responsorium' wordt gebruikt). Ze zijn allemaal geopperd sinds
1969, eerste publicatie door Trautmann. Een verband met het motet
'Singet den Herrn' is ook
voorgesteld, met de suggestie dat dit de 'inventio' is. Nogal
onwaarschijnlijk. H-J. Schulze dateert
de aantekening
na 1740. Bach
kocht
de Calovbijbel in 1733. Het motet is
geschreven
ca. 1727]. Vorspiel kun je in het Duits ook horen als afgeleid van 'etwas
vor-spielen' (iets vóór spelen). Dan zou de betekenis zijn:
De eerste keer dat een tweekorig muziekstuk wordt uitgevoerd tot
Gods eer.... Dit blijft dicht bij de typologische interpretatie.
Dick Wursten